icon
icon
< Tillbaka
Förvirrade åsikter, Matchtröjor och klubbmärken | Publicerad 9 januari 2013 10.26

Hitta rätt köpare

Dela

Jag gillar gamla bilar, och sitter ibland och glor igenom hundratals annonser på Blocket och drömmer om dagen då jag kan köpa en sådan. Jag måste bara ha ett hus med stort garage först. Hur som helst innehåller vissa av de här annonserna en rad som jag tycker om. Säljaren skriver då något i stil med ”Säljes till rätt köpare”, och ställer därmed krav på att bilen hamnar i rätta händer. Underbart.

Så fungerar inte reklamutrymmet på alla fotbollsklubbars matchdräkter, direkt. Där säljer man till de som betalar mest. Newcastle kan uppenbarligen ha låneinstitutet Virgin Money på tröjan utan att skämmas, Djurgården kunde ha ”Härliga Härjedalen” på baksidan av sina shorts och AC Milan hade en gång ett jeansmärke som hette Pooh mitt på magen.

Jag är inte bara noga med hur klubbmärke och matchställ ser ut, tröjsponsorn (singularis) ska även se bra ut i kombination med det övriga, och gärna finnas där i så många år att den till slut blir en självklar del av tröjan. Arsenal ska ha JVC, Man Utd ska ha Sharp, Liverpool ska ha Carlsberg, och så vidare. Här kommer ytterligare fem bra tröjsponsorer:

Motherwell – The Untouchables
Heminredningskedja med töntig framtoning, lite som om Panduro Hobby skulle gå ihop med Stalands Möbler och döpa om sig själv till Wiseguys, typ. I kombination med Motherwells orange/vinröda ställ blev det dock succé. Ska man ha en tröjsponsor kan det ju lika gärna vara en som dessutom skrämmer upp motståndarna.


Chicago Fire – Best Buy
Ibland måste man försöka ha sympati för oss ordvitsande fotbollskommentatorer och våra möjligheter att komma med uppenbara skämt. Ett helt lag som springer omkring med en tröja som skriker ut att just den spelaren är det bästa köpet är en stor sådan möjlighet. OBS! Visst hade ni glömt att Fredrik Ljungberg spelade i Chicago Fire? Den perioden överskuggas ju helt av tiden i Celtic samt Shimizu S-Pulse.


Watford – Football Manager
Snacka om att hitta sin målgrupp. En liten, oglamourös klubb som lyckas få tag i en gammal världsstjärna som manager och som sedan drömmer om att klättra i fotbollspyramiden. Det är ju hela spelidén i Football Manager, och det är så det är i Watford, där Gianfranco Zola är tränare över Joel Ekstrand.


Newcastle Utd – Newcastle Brown Ale
Den närmast perfekta sponsorn, en god öl vars logga råkar vara en blå stjärna med stadens silhuett i. Passar utmärkt med övriga färger, och dessutom då med lokal anknytning. Den här tröjan lyckades till och med med att få Peter Beardsley att se bra ut, då förstår ni magnituden.


Eintracht Braunschweig – Jägermeister
Det här är Paul Breitner 1977. Frågor på det?

Annons

2 Kommentarer

Kommentera inlägget

*

Annons